The Measurement Of National Learning System, A Tool To Identify Countries Capability For Technology Catch-Up اندازهگیری سیستم یادگیری ملی، ابزاری برای شناسایی توانایی کشورها برای رسیدن به فناوری


مقاله کنفرانس
ناشر : 6th International & 10th National Conference On Management Of Technology
سال نشر : ۲۰۱۶
چکیده
امروزه اهمیت یادگیری فناوری و فراگیری فناوری برای سیاستگذاران بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه آشکار است. تجارب موفق کشورهایی مانند کره و تایوان که شروع به فراگیر شدن فناوری در صنایع خاص کرده و اندکی توسعهدهنده فناوری شدهاند، درسهای زیادی برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران دارد. یکی از عواملی که برای رسیدن به موفقیت در فراگیری فناوری ضروری است، سیستمی متشکل از فعالان فناوری و تعاملات آنها به نام سیستم یادگیری ملی است. در این مقاله ابتدا ارکان (ورودهها و بروندادها) سیستم ملی یادگیری شناسایی میشود، سپس با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها (DEA) کارایی سیستم ملی یادگیری ایران و کشورهای منطقه بین سالهای 2012 تا 2015 اندازهگیری میشود و سپس کشورهای منطقه رتبهبندی میشوند. و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
Abstract
Nowadays the importance of technology learning and technology catch-up is obvious to the many countries’ policymakers specifically developing countries’ . Successful experiences of countries like Korea and Taiwan, that they start to catch-up technology in specific industries and slightly they became technology developer have many lessons for developing countries like Iran. One of the factors that is necessary to having Successful technology catch-up is the system that is consist of technology actors and their interactions named national learning system. In this article, first the pillars(inputs& outputs) of national learning system will be recognized then Iran’s national learning system and its region countrie’s efficiency will be measured using Data Envelopment Analysis(DEA) method between 2012 -2015 and then region countries will be ranked and the results will be analyzed.