بحران انرژی؛ علل و راهکار
مقدمه
بعضی از دوستان اندازۀ دولت در ایران را نسبت هزینههای دولت به تولید ناخالص داخلی(GDP) میگیرند و با کشورهای مختلف مقایسه میکنند و نتیجه میگیرند اندازۀ دولت در ایران کوچک است.
این نتیجه با شهود شخصی آدمها سازگار نیست و برای خیلی از مردم این سوال مطرح میشود که آیا اندازۀ دولت در ایران بزرگ نیست؟
واقعیت این است اعدادی که برای هزینۀ دولت در ایران گفته میشود اعداد صحیحی نیستند و همۀ هزینههای دولت را در بودجه نمیآورند...
لینک ویدئو در اینستاگرام
عقیدتی، به کنشگری میپردازند.
با توجه به توصیفی که از دو مفهوم «جامعه مدنی» و «حلقههای میانی» مطرح شد، قرابت ویژهای میان این دو مفهوم به چشم میآید. در ادامه به تبیین نسبت این دو با اشاره به شباهتها و تفاوتهایشان پرداخته میشود.
بررسی شباهتها
در رابطه با شباهتهای این دو مفهوم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- میانجی دولت-ملت هستند: مطابق تعریف مدرن از جامعه مدنی، هر دوی این مفاهیم در ساختار حکمرانی در لایهای میان دولت و ملت و به مثابه میانجی این دو لایه قرار میگیرند.
- شامل انواع متفاوتی از نهادها میشوند: جامعه مدنی انواع نهادها و تشکلهای خصوصی و غیرخصوصی را در بر میگیرد. در خصوص حلقههای میانی نیز این ویژگی مشهود است و انواع متفاوتی از نهادها و تشکیلات خصوصی و غیر خصوصی را میتوان ذیل آن دانست.
- مأموریتهای متنوعی دارند: جامعه مدنی مأموریتهای مختلفی از پرداختن به مسائل خانواده تا مسائل حوزههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به سرانجام میرساند. حلقههای میانی نیز دارای مأموریتهای گسترده و متنوعی هستند. چنانکه رهبر انقلاب در سخنرانی یادشده به مواردی از حلقههای میانی موجود اشاره نمودهاند، مأموریت این حلقهها از حوزه فرهنگ تا مسائل بینالمللی و حتی عرصه علم و مسئله امنیت را در بر میگیرد.
- هر دو آرمانجویانه هستند: جامعه مدنی یک مطلوب آرمانی در جوامع دموکراتیک لحاظ شده است. حلقههای میانی نیز به آرمان مردمسالاری در جمهوری اسلامی گره خورده است. بنابراین هر دوی این مفاهیم یک مطلوبیت آرمانی برای ساختار سیاسی و حکمرانی ایدئولوژیک خود دارند و در صدد پررنگ نمودن بیش از پیش نقش و قدرت سیاسی مردم هستند. افزون بر این، فعالان ذیل هر دوی این مفاهیم در نتیجه آرمانخواهی و پایبندی به آرمانهای نظام سیاسی جامعه خود تشکیل شده و به فعالیت میپردازند.
- هر دو خودجوش شکل میگیرند: این ویژگی مشترک و جالب توجه، ناشی از ریشههای آرمانجویانهی این دو پدیدار اجتماعی است. در واقع هم جامعه مدنی و هم حلقههای میانی با بروز و پیگیری دغدغههای آرمانجویانه جمعی از افراد شکل میگیرد.
- هر دو موجب کوچکتر شدن دولت میشوند: جامعه مدنی و حلقههای میانی، هر دو بر دولت تأثیرگذارند. این دو با پذیرفتن بخش مهمی از مأموریتها و مسئولیتها، از حجم وظایف دولت میکاهند و با تقویت سازوکار نظارت عمومی بر دولت، موجب کنترلپذیر شدن بیش از پیش دولتها توسط مردم میشوند.
بررسی تفاوتها
علیرغم شباهتهای یادشده، جامعه مدنی با حلقههای میانی تفاوتهایی جدی دارد. این تفاوتها شامل موارد زیر است:
- تفاوت در آرمانها: شاید بتوان این مورد را اساسیترین تفاوت میان جامعه مدنی و حلقههای میانی دانست. جامعه مدنی مفهومی برآمده از اندیشه مدرنیته و با انگیزه پیشبرد توسعه تمدن مدرن است. در حالیکه حلقههای میانی مفهومی برآمده از دغدغههای گفتمان انقلاب اسلامی و پیشران جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی است. پر واضح است که آرمانها و مبانی گفتمان انقلاب اسلامی در تعارضی جدی با آرمانها و مبانی گفتمان مدرنیته است.
- پویایی نسبی ساختار حلقههای میانی: هر چند جامعه مدنی انواع متفاوتی از نهادها و تشکیلات را شامل میشود، اما در مقایسه بین این دو میتوان چنین برداشت کرد که حلقههای میانی تنوع، پویایی، انعطاف و چابکی ساختاری بیشتری نسبت به جامعه مدنی دارند؛ از آن روی که اولا میتواند کوچکترین هستههای مردمی روستایی تا بزرگترین تشکیلات خودجوش و آرمانجویانه شهری را شامل شود، ثانیا نه تنها نیاز مبرمی به ثبت و ساماندهی رسمی توسط نهادهای دولتی و حکومتی ندارد، بلکه صرف نقشآفرینی یک مجموعه در حل مسائل و در چارچوب قوانین رسمی، برای اطلاق عنوان حلقههای میانی به این مجموعه کفایت میکند.
جمعبندی
مطابق آنچه گفته شد، جامعه مدنی و حلقههای میانی به عنوان یک لایه میانجی در ساختار حکمرانی امروزین تعریف شدهاند. هر چند اشتراکات مهمی میان این دو مفهوم مشهود است، لکن تفاوتهایی نیز میان این دو به چشم میآید که شاید بتوان مهمترین آنها را «تفاوت در آرمانها» و به تعبیری دیگر تفاوت در بافتار و عرصه نقشآفرینی میان این دو دانست. اهمیت این تفاوت تا حدی است که میتوان آن را مانعی جدی بر سر راه یکسان شمردن جامعه مدنی با حلقههای میانی محسوب کرد.
[1] Civil Society
[2] .مشکات، عبدالرسول و همکاران (1386). فرهنگ واژهها. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
[3]. برای اطلاع بیشتر در این باره، رک: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42633
ازگشتی در حوزههای فنی و مهندسی مشغول به تحصیل و کار هستند و فارغالتحصیلان علوم انسانی، علوم پایه و علوم پزشکی سهم کمتری دارند۶. این در حالی است که همان طور که گفته شد در رویکردهای بینرشتهای و مسئلهمحور این حوزههای دانش از اهمیت بالایی برخوردار هستند. با توجه به رشد و اهمیت یافتن نگاه بینرشتهای، خصوصا در تحصیلات تکمیلی و در سطح بینالمللیْ پتانسیل بهرهمندی از ظرفیت نوآورانه متخصصان بازگشتی برای تاسیس رشتههای جدید و وارد کردن بینش جدید به دپارتمانهای موجود در مراکز آموزشی و پژوهشی وجود دارد. همچنین سیاستگذاری فعالانه برای تشویق رویکردهای بینرشتهای خصوصا در رشتههایی نظیر علوم پایه و علوم اجتماعی میتواند فرهنگ آموزش عالی کشور را تحت تاثیر قرار داده و باعث شود افراد در تعیین مسیر تحصیل خود به نیازهای جامعه توجه کنند و ملاک انتخاب رشته خود را صرفا پرستیژ اجتماعی رشته قرار ندهند. این امر همچنین از این جهت اهمیت دارد که یکی از چالشهای متخصصان متقاضی بازگشت عدم تناسب رشته تحصیلیشان با نیازهای جامعه است۷.
در انتها میتوان گفت توجه نهادهای علمی کشور به رویکرد بینرشتهای و مسئلهمحور میتواند جانیتازه به فضای علمی کشور بدمد و در حرکت به سمت توسعة پایدار و دانشبنیان موثر باشد. به منظور نیل به این هدف توجه به پتانسیلهای متخصصان بازگشتی و نیز بازبهرهمندی از تخصص ایرانیان خارج از کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
۱. معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ریاست جمهوری
۲. قاسمی،علی اصغر و امامی میبدی، راضیه(۱۳۹۴) نقش و جایگاه مطالعات میان رشتهای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی
3 .Energy transition
Foulds, C., & Robison, R. (2018). Advancing energy policy: Lessons on the integration of social sciences and humanities (p. 193). Springer Nature. 4
۵. سعیدی، سعیده (۱۴۰۰) تحلیل جنسیتی چالشهای متخصصان بازگشته به ایران، گزارش موسسه مطالعات اجتماعی-فرهنگی وزارت علوم در همکاری با رصدخانه مهاجرت ایران
۶. سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۰
۷. سعیدی، سعیده (۱۴۰۰) تحلیل جنسیتی چالشهای متخصصان بازگشته به ایران، گزارش موسسه مطالعات اجتماعی-فرهنگی وزارت علوم در همکاری با رصدخانه مهاجرت ایران
بازنشر از: https://imobs.ir/publication/show/800