مهندس ابراهیم دهآفرین مدیر سرمایه انسانی، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه گفت: در صورت وصول ابلاغیه رسمی آییننامه اجرایی "ترمیم حقوق کارکنان،" با قید فوریت نسبت به اخذ مجوزها و مصوبات لازم برای تامین اعتبار و اجرایی شدن آن اقدام خواهیم کرد.
لطفا از آخرین اقدامات صورت گرفته در مجتمع رفاهی پره سر ما را مطلع بفرمایید.
یکی از مهمترین راهبردهای ما در حوزه توسعه سرمایههای انسانی، ارتقا سطح کیفیت خدمات رفاهی و تنوع بخشی به این خدمات است. قاعدتاً برنامهها و ایدههای متعددی برای توسعه خدمات رفاهی قابل ارائه به همکاران محترم اعم از اعضای هیئت علمی و کادر اداری وجود دارد اما متاسفانه محدودیت شدید بودجهای دانشگاه اجرای اکثریت قریب به اتفاق این برنامهها را با مشکل و مانع مواجه کرده است. دراین میان ارتقای وضعیت ارائه خدمات تفریحی و گردشگری به همکارانمان در مجتمع رفاهی پره سر باتوجه به وجود زیر ساخت نسبتاً آماده و عدم نیاز به سرمایهگذاری جدید به عنوان یکی از معدود امکانات رفاهی در دسترس، برایمان اهمیت ویژهای پیدا کرده است که از همان روزهای نخست حضورم در دستور کار قرار گرفت.
اصلاح ساختار و نحوه اداره مجتمع رفاهی پرهسر، انجام عملیات تعمیراتی و بازسازی در داخل واحدها، خرید و تأمین ملزومات و تجهیزات مورد نیاز در داخل واحدها باتوجه به کمبود اعتبارات مالی، ارتقای کیفیت هتلینگ و نحوه سرویسدهی به میهمانان، تقویت امکانات وزرشی، تفریحی در سطح مجتمع، بهبود و ارتقای وضعیت فضای سبز و اصلاح وضعیت تأسیسات، مجموعهای از اقدامات بوده است که با مساعدت معاون اداری و مالی دانشگاه در این دوره به آن پرداختهایم و هریک در مراحلی از پیشرفت کار قرار دارد.
ضمناً به صورت ماهانه نیز تیمهای تخصصی به طور مستمر وضعیت تأسیسات، فضای سبز و مشکلات احتمالی داخلی واحدها را در مجتمع پرهسر پایش و رسیدگی میکنند.
با توجه به محدودیت تعداد واحدهای اقامتی در مجتمع پره سر، آیا دانشگاه برنامهای برای توسعه فیزیکی این مجموعه و افزایش ظرفیت آن جهت استفاده تعداد بیشتری از همکاران در دست اجرا دارد؟
این یک چالش مهم است، باید اذعان کنیم که هزینه نگهداری مجتمع پرهسر در قیاس با میزان بهرهبرداری از آن قابل توجه است و در اکثر ایام سال، ضریب استفاده از ظرفیت آن پایین است. هرگونه سرمایهگذاری جدید برای توسعه فیزیکی، نیازمند برخورداری از توجیه اقتصادی قوی و همچنین وجود تقاضای مستمر از سوی همکاران در تمام فصول سال است.
راهکاری که از قبل برای این موضوع تدارک دیده شده بود اشتراکگذاری قسمتی از امکانات رفاهی دانشگاه به صورت محدود با سایر دانشگاههای کشور است. این طرح، که در اداره رفاه دانشگاه پیگیری میشود، امکان بهرهمندی متقابل از تسهیلات رفاهی و تفریحی دانشگاههای دیگر را برای همکاران دانشگاه در نقاط متنوعی در سطح کشور فراهم میآورد و میتواند نیاز به سرمایهگذاری جدید و توسعه فیزیکی را تا حدودی تعدیل کند. ضمناً به صورت متقابل می تواند دسترسی همکاران دانشگاه به امکانات رفاهی متعدد سایر دانشگاهها را فراهم آورد.
علاوه بر این، واضح است که توسعه فیزیکی مجتمع رفاهی پره سر نیازمند سرمایهگذاری قابل توجهی است. با توجه به محدودیتهای قانونی در خصوص تخصیص منابع دولتی به بخشهای رفاهی، ما به دنبال جذب منابع مالی از طریق خیرین یا سرمایهگذاران بخش خصوصی خارج از دانشگاه هستیم تا بتوانیم گامهای مؤثری در جهت توسعه این مجتمع برداریم.
دانشگاه چه رویکردی برای قرارداد سال آینده بیمه تکمیلی در پیش گرفته است؟ آیا شاهد تغییراتی در شرکت بیمهگر یا مدل قرارداد خواهیم بود؟
کمیته رفاهی دانشگاه از خردادماه سال جاری، فرآیند انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی را برای دوره جدید که از ابتدای شهریورماه خواهد بود آغاز کرده است. اولین گام ما، انجام نظرسنجی دقیق از همکاران برای شناسایی نیازها و اولویتهای آنان بود.
پس از دریافت پیشنهادهای همکاران، تیم کارشناسی ما با بررسی دقیق، ضمن رفع نواقص قراردادهای پیشین، با مطالعه تطبیقی قراردادهای سایر دانشگاههای کشور، به یک چهارچوب جامع و منسجم دست یافت که مبنای مذاکرات بعدی ما با شرکتهای بیمه قرار گرفت. بهعنوان مثال یکی از تغییرات اعمال شده در شرایط مناقصه الزام شرکت بیمهگر به لحاظ نمودن شناوری محدود در سطح اعضای خانواده بیمه شدگان برای خدمات دندانپزشکی و عینک بود که امیدواریم منجر به افزایش سطح رضایت همکاران محترم شود. سپس از میان شرکتهای بیمه برتر و با سابقه و توانمندی بالا، فراخوانی منتشر کردیم و شرح خدمات مورد انتظار را به آنها ارائه دادیم. در حال حاضر نیز با توجه به دریافت قیمتهای پیشنهای شرکتهای بیمه، وارد فاز مذاکرات فشرده با شرکتهای بیمهگر شدهایم.
موضوع نگران کننده ای که در این خصوص وجود دارد افزایش سطح قابل توجه تعرفههای پزشکی و درمانی در سال 1404 نسبت به سال گذشته است که این موضوع به نوبه خود اثر افزایشی در سرانه نرخ ارائه خدمات بیمه تکمیلی داشته است و برای ما چالشهایی ایجاد کرده است. از یک طرف حتی حفظ سطح خدمات درحد سال گذشته هم نیاز به اعمال افزایش قابل توجهی در میزان حق بیمه تکمیلی سرانه دارد. از طرفی اگر بخواهیم افزایش کیفیت خدمات بیمهای داشته باشیم نیز طبعاً با افزایش هزینه مواجه خواهیم شد.
ضمن آنکه باید تلاش میکردیم، این افزایش فشار اقتصادی بر همکاران محترم وارد نیاورد. البته انتظار داشتیم قسمت قابل توجهی از این افزایش بار مالی توسط دانشگاه تأمین و تقبل شود در حالیکه دانشگاه خود با محدودیت شدید بودجهای همراه است. در تمامی این مراحل کمیته رفاهی دانشگاه نظارت دقیق و ورود به جزئیات داشته است و در نهایت انتخاب شرکت بیمهگر براساس نظر کمیته رفاهی و نیز کمیسیون معاملات دانشگاه انجام شده و امیدواریم با تصمیم دانشگاه برای تعیین میزان یارانه قابل ارائه به همکاران نهایتاً نتیجه خوبی را برای ارائه خدمات کیفی بیمه تکمیلی به همکاران محترم شاهد باشیم.
اخیرا در زمینه آموزش کارکنان، شاهد تحولات مثبتی بودهایم. آیا برنامهای برای گنجاندن موضوعات و سرفصلهای آموزشی نوین و کاربردیتر در برنامههای آموزش ضمن خدمت پیشبینی شده است؟ برنامههای آتی دانشگاه در این حوزه چیست؟
آموزش و توانمند سازی کارکنان هم یکی از ارکان اصلی توسعه سرمایه انسانی در دانشگاه محسوب میشود و ما در این حوزه برنامه مهمی را برای ارتقاء سه دسته از مهارتهای کلیدی کارکنان دنبال میکنیم:
- دسته اول، مهارتهای فردی همکاران است که آنها را در ارتباط با زیست شخصی و اجتماعیشان توانمندتر میکند و دانشگاه هم از این توانمندی و مهارت ایجاد شده بهرهمند میشود .
ارتقای مهارتهای فردی همکاران، انگیزه و روحیه و حس بهتری به آنها در ارتباط با جامعه و دانشگاه میدهد و ثمرات این ا نگیزه و روحیه در چرخهای به دانشگاه بر میگردد. این نوع دورهها براساس یک طرح مشخص که مجموعهای از مهارتهای ضروری فردی و انسانی را در برمیگیرد ارائه میشود و مخاطبان و علاقهمندان وسیعی در سطح دانشگاه دارد.
- دسته دوم از مهارتها، مهارتهای سازمانی است که براساس نیاز دانشگاه برای ارتقای توانمندیهای سازمانی کارکنان طراحی شده و بهصورت تدریجی در دست اجرا میباشد. برگزاری این دسته از دورهها هم برای دانشگاه ضرورت واضح و مشخصی دارد و براساس دستههای کلی مشاغل در دانشگاه به مخاطبان ارائه میشود .
- دسته سوم از مهارتهای مورد نیاز، مهارتهای تخصصی و حرفهای است که بستگی کامل به نوع شغل و حرفه تخصصی همکاران دارد. برخلاف دو دسته قبلی این دسته از آموزشها مخاطبان محدود و خاص دارد و برای هر شغلی مجزا از مشاغل دیگر طراحی و اجرا خواهد شد. هرچند شناسایی آموزشهای مورد نیاز در دسته اول و دوم مهارتها نیاز به یک نیازسنجی ضمنی و اجمالی دارد، اما طراحی برنامه آموزشی برای این دسته از مهارتهای تخصصی و حرفهای وابسته به انجام یک نیازسنجی آموزشی دقیق و تخصصی در سطح دانشگاه است که انجام این نیازسنجی کمی زمانبر است ولی در دستور کار قراردارد..
واضح است که نحوه اجرای دورههای آموزشی که البته خوشبختانه با استقبال خوب همکاران مواجه شده در حال حاضر عاری از اشکال و عارضه نبوده که عارضهیابی آن نیز در یکی دو جلسه اخیر انجام شده و در حال برنامهریزی برای بهبود و اصلاح کیفیت برگزاری دورهها هستیم.
در ماههای آتی، پس از انجام نیازسنجی دقیق از کارکنان در سطوح مختلف، دورههای آموزشی تخصصی و کاربردی متعددی را در صورت تأمین اعتبار برگزار خواهیم کرد. هدف ما این است که با ارائه محتوای آموزشی غنی و متنوع، شاهد شکوفایی استعدادها، ارتقاء سطح دانش و مهارت کارکنان و همچنین حفظ پویایی و شور و نشاط آموزشی در میان همکاران دانشگاه باشیم.
در راستای نگهداشت سرمایههای انسانی و افزایش بهرهوری کارکنان، دانشگاه تاکنون چه اقدامات مؤثری را به مرحله اجرا درآورده است؟
هیئت اجرایی سرمایه انسانی دانشگاه در طول سال جاری و با رویکرد شناسایی همه فرصتهای مستتر در قوانین و نیز آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی به صورت منظم و مستمر تشکیل جلسه داده و در شش جلسه رسمی خود، مجموعهای از مصوبات کلیدی را با هدف بهبود فرآیند نگهداشت کارکنان، افزایش بهرهوری سازمانی و ارج نهادن به زحمات و تلاشهای کارکنان دانشگاه، به تصویب رسانده است که نتایج آن به تدریج در وبسایت مدیریت سرمایه انسانی به نشانی edari.sharif.edu اطلاع رسانی میشود و مصوبات آن تاکنون برای حدود 250 نفر از همکاران منجر به ارتقای رتبه شغلی، اعطای پایه تشویقی، احتساب مدرک تحصیلی جدید، تبدیل وضعیت استخدامی و... شده است که احکام آن به تدریج صادر میشود.
این اقدامات به منظور ارتقای سطح انگیزه، قدردانی از خدمات کارکنان و فراهم آوردن بستری مناسب برای رشد و توسعه ارتقای وضعیت شغلی آنها صورت گرفته است.
با توجه به صدور احکام جدیدی مبنی بر “ترمیم حقوق” در برخی سازمانها، آیا دانشگاه نیز برنامهای برای اعمال چنین تغییراتی در حقوق و دستمزد کارکنان خود دارد؟
طی ماههای اخیر شورای حقوق و دستمزد (سازمان اداری و استخدامی کشور) براساس اختیاری که در قانون برنامه هفتم توسعه برای دولت تعریف شده بود و با هدف ایجاد عدالت در پرداخت و افزایش بهرهوری و نگهداشت نیروی انسانی در دستگاههای اجرایی دستورالعمل نحوه پرداخت یک " فوق العاده خاص" را برای کارکنان دولت تصویب نموده است اما اما نکته حائز اهمیت این است که تا زمانی که آییننامه اجرایی مربوطه توسط دولت ابلاغ نگردد و اعتبار مورد نیاز آن نیز تأمین نشود دستگاهها نمیتوانند این فوقالعاده را برقرار کنند. لذا اجرای این طرح، منوط به دو شرط اساسی است:
تأمین اعتبار لازم برای این فوقالعاده توسط هر دستگاه اجرایی و ابلاغ آییننامه اجرایی مصوب دولت.
در حال حاضر، ما به طور مستمر وضعیت ابلاغ این آییننامه را رصد میکنیم و تا این لحظه، هیچ ابلاغیهای در این خصوص به دانشگاه واصل نشده است. به محض دریافت ابلاغیه رسمی، با فوریت نسبت به اخذ مجوزها و مصوبات لازم و پیگیری و تأمین اعتبار آن اقدام خواهیم نمود تا این افزایش حقوق برای همکاران محترم اعمال گردد.