Evaluation Practices Of Research, And How Responsibility Is Included. نشست سالانه پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا به نام «نظامات پایش و ارزیابی تحقیق و نوآوری مسئولانه»

Evaluation Practices Of Research, And How Responsibility Is Included. نشست سالانه پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا به نام «نظامات پایش و ارزیابی تحقیق و نوآوری مسئولانه»

ارائه پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در نشست سالانه پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا به نام «نظامات پایش و ارزیابی تحقیق و نوآوری مسئولانه»
 

پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در نشست سالانه پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا به نام «نظامات پایش و ارزیابی تحقیق و نوآوری مسئولانه» (SUPER_MoRRI) مورخ 28 آپریل 2021 شرکت کرد و از جمله تجارب ایران، آلمان و آفریقای در این خصوص به بحث علمی و تخصصی گذاشته شد.

این نشست تحت عنوان «شیوه­های ارزیابی پژوهش و چگونگی مسئولانه بودن آنها» یکی از سه نشست بین­المللی سالانه با حضور مشارکت­کنندگان در این پروژه علمی بود که متشکل از 35 شرکت کننده از 17 کشور بود.

آقای دکتر علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، مدیریت (Moderator) قسمتی از این نشست را بر عهده داشتند. آقای نجم الدین یزدی و خانم مریم عاشق معلا به عنوان پژوهشگران پژوهشکده سیاستگذاری و آقایان متین طاهری روح، پویا جانقربان، محمد نمازی، دکتر عماد یغمائی و دکتر زهره زاهدی دیگر شرکت کنندگان ایرانی حاضر در نشست­ها بودند. در این نشست دکتر راکی اسکیف از آفریقای جنوبی به بحث همتاداوری مسئولانه و دکترنلیوس بسهاف از افریقای جنوبی به موضوع فشارها و موانع ادراکی بر سر راه تحقق ارزیابی­های مسئولانه از پژوهش و نوآوری و مشخصاً مسیر شغلی پژوهشگران پرداختند. رالف لیندر از موسسه ایزی فرانهوفر آلمان بر عدم وجود پایش و ارزیابی مسئولیت­پذیری در پژوهش و نوآوری به صورت نظام مند در آلمان تاکید کرد و این موضوع را برای بسیاری از کشورها دغدغه­­ای نو برشمرد که بایستی با استفاده از تجارب یکدیگر بپیمایند.

شرکت­کنندگان از ایران به نوپا بودن بحث تحقیق و نوآوری مسئولانه در کشور به خصوص از منظر ترتیبات و نظامات پایش و ارزیابی و تدوین شاخص­های عملیاتی برای سنجش آن اشاره کردند و ضمن مروری بر تاریخچه نظامات ارزیابی پژوهش در کشور که از دو دهه قبل رویکردی مکانیکی، کمّیت­محور و بوروکراتیک داشته است به حرکت متاخر آن به سمت کیفیت (quality) و بعضاً تعالی (excellence) پرداخته شد. در نهایت این سوال به بوته نقد گذاشته شد که گفتمان نوظهور حرکت به سمت اثربخشی پژوهش­ها و حل مسائل واقعی جامعه- به جای جهت­گیری صرف براساس موضوعات داغ پژوهشی جهانی- چگونه می­تواند در میان این پیشینه تاریخی و بستر نهادی سر بر آورد. در این میان به تجارب ستاد نانو در زمینه نوآوری­های اجتماعی نیز اشاره شد.

لینک وبینار