توسعه محتوای دیجیتالی و معمای اثرگذاری

توسعه محتوای دیجیتالی و معمای اثرگذاری

توسعه محتوای دیجیتالی و معمای اثرگذاری

سید احمد حسینی قورتانی

مقاله
آزمایشگاه داده و حکمرانی


ناشر : ماهنامه پیوست
سال نشر : 6 آبان 1400

چکیده

 

اثرگذاری (Influence) بر کاربران انبوه شاید نقطه اشتراکی باشد که امروزه اقتصاد، سیاست و فناوری را به شکل بی‌سابقه‌ای گرد یک میز آورده است؛ اگر تا دیروز حکمران‌ها خود را در برابر فناوری و رسالت خود را محدودسازی و کنترل حداکثری آن تعریف می‌کردند، اکنون نظام‌های حکمرانی از غرب تا شرق عالم به دنبال حل مساله توسعه پلتفرم‌های دیجیتالی اثرگذار و بنیان گذاشتن اکوسیستم‌های پایدار در سطح جهانی هستند که رویکرد‌های متفاوتی نیز در این زمینه اتخاذ کرده‌اند.

در این میان، محتوا و پلتفرم‌های درگیر در حوزه محتوای دیجیتالی (اعم از سرگرمی، اخبار، رسانه اجتماعی و غیره) به سبب حجم بزرگ بازار و تقاضای کاربران و درهم‌تنیدگی عمیق با اقتصاد اینترنت و مصرف ترافیک، جایگاه بسیار ممتازی در استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای نظام‌های حکمرانی پیدا می‌کند. شواهد روندپژوهی اینترنت گواهی می‌دهد که پلتفرم‌های محتوایی در حال تغییر و دگرگون‌سازی تصورات پیشین و پارادیم‌های مسلط اقتصاد سنتی، بازار، صنعت، سبک زندگی و حتی روش‌های اندیشیدن هستند؛ به دیگر سخن، به موازات گذار به عصر دیجیتالی، ضروری است درک و هوشیاری خود را نسبت به این اکوسیستم، فرصت‌ها و اقتضائات فعالیت در آن بازآرایی کنیم تا بتوانیم تصمیمات، انتخاب‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آگاهانه‌تری در قبال معماری این شبکه و توسعه پلتفرم‌های محتوایی بر بستر آن (و به تبع آن، توسعه محتوای بومی) داشته باشیم.

برای مطالعه ادامه‌ی مقاله، کلیک نمایید.

 

دریاف