مستند «حرکت در تاریکی» اکران شد 

اکران مستند «حرکت در تاریکی» زندگینامه دکتر جلال صمیمی، اختر فیزیکدان ایرانی و استاد فقید و برجسته دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی، مستند «حرکت در تاریکی» که به زندگی دکتر جلال صمیمی، اخترفیزیکدان ایرانی و استاد فقید و برجسته دانشگاه صنعتی شریف می‌پردازد به تهیه‌کنندگی روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف و کارگردانی داریوش گرگوند ساخته شد و اکران انلاین آن در سایت هاشور آغاز شد.

دکتر جلال صمیمی، در سال ۱۳۱۹ در شهر  زابل به دنیا آمد و پس از تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه آبادان برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و دکترای فیزیک خود را از دانشگاه اوکلاهاما کسب کرد. وی در طول حدود بیست سال فعالیت خود در این کشور دستاوردهای علمی مختلفی را به دست آورد و از جمله آنها کشف ۵ چشمه کیهانی در فضا بود.

دکتر صمیمی پس از بازگشت به ایران مدتی ریاست دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد را به عهده داشت و سپس به دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف رفت. حضور وی در ایران نیز همراه با همکاری‌های علمی بین‌المللی بود و از جمله آنها می‌توان به همکاری با دانشگاه ریورساید آمریکا در زمینه اختر فیزیک و همکاری در پروژه‌های ناسا اشاره کرد.

او در ایران نیز فعالیت‌های مختلفی را انجام داد که در این میان فعالیت در زمینه توسعه انرژی‌های سبز نیز قابل توجه است. صمیمی در دوره‌ای به بررسی و محاسبه میزان تابش انرژی خورشیدی در ۲۸ شهر مستعد کشور پرداخته بود. 

تاسیس رصدخانه پرتوهای کیهانی البرز و فعالیت در پروژه رصدخانه ملی ایران نیز از جمله دیگر فعالیت‌های این دانشمند ایرانی است.

سخنرانی او در رابطه با یکی از منابع تابش اشعه ایکس در #کهکشان_راه_شیری که به عنوان کاندیدای سیاه چاله از سوی وی معرفی شد نیز از جمله موارد شاخص در فعالیت‌های علمی صمیمی بود و این سخنرانی در مجله علمی  نیچر نیز منتشر شده بود.
دکتر صمیمی در سال ۸۱ در دفتر کار خود در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف دچار سکته مغزی شد و این بیماری منجر به کاهش توانایی جسمی و حرکتی وی شد، اما با این حال در همان دوره نیز به فعالیت‌های علمی خود پرداخت و پس از مدتی، حضور در کلاس‌های درس را هم از سر گرفت. در همان دوران "رصد چشمه پرتوهای گاما" از جمله فعالیت‌هایی بود که با همراهی همکارانش انجام داد و در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شد. وی همچنین رتبه اول پژوهش‌های بنیادی نوزدهمین دوره جشنواره خوارزمی را هم در همان دوران کسب کرد.

دکتر جلال صمیمی در ۲۲ خرداد ۹۹ دیده از جهان فروبست.

 برای مشاهده این مستند می‌توانید از طریق لینک زیر به سایت هاشور وارد شوید و این امکان وجود دارد که با کد تخفیف Sharif100، این مستند را به صورت رایگان مشاهده کنید:

لینک مشاهده مستند «حرکت در تاریکی»

عوامل مستند حرکت در تاریکی:
*تهیه کننده: دانشگاه صنعتی شریف
*کارگردان: داریوش گرگوند
*مدیرتولید: محمد قاسمی
*کیوریتور موسیقی و صدا: هوشیار خیام
*موسیقی: دو قطعه از آلبوم خداوند رخش-هوشیار خیام
بخشی از سونات سیارات-گوستاو هولست 
پخش: هاشور
زیرنویس: ساجده پورحسینی