دکتر جلیلی: دانشجوی دکتری ماشین چاپ مقاله نیست، باید بتواند دستاوردی ارائه دهد که منجر به حل مسائل و پیشرفت علمی کشور شود

در جلسه دیدار مجازی سرپرست و جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح شد؛ از انتقاد به برخی از رویکردهای موجود تا درخواست بازگشایی دانشگاه و فراهم‌سازی امکان اسکان دانشجویان

به گزارش روابط عمومی، جلسه دیدار مجازی با دانشجویان تحصیلات تکمیلی عصر روز چهارشنبه سوم آذرماه سال جاری، با حضور دکتر جلیلی سرپرست دانشگاه، دکتر ابوالحسنی معاون دانشجویی، دکتر هرمزی‌نژاد مدیر امور پژوهشی، دکتر وثوقی مدیر تحصیلات تکمیلی و دکتر ایزدی مدیر امور آموزشی دانشگاه برگزار شد.

در این دیدار دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مشکلات و چالش‌های موجود را با دکتر جلیلی و برخی از معاونان و مدیران دانشگاه در میان گذاشتند. همچنین پیشنهادات و راهکا‌رهای خود را در این زمینه ارائه کرده و به بحث و تبادل‌نظر با یکدیگر پرداختند.

حضوری شدن دانشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی و افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها، کمبود امکانات آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی و عدم تعادل بین امکانات موجود در مقابل سطح انتظارات علمی و پژوهشی دانشگاه از دانشجویان، تسهیل‌ شرایط حذف ترم، کمک به رفع مشکلات معیشتی، عدم مدیریت صحیح سلف دانشگاه و درخواست افزایش کیفیت و کمیت غذای سلف در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌های دانشجویان، بازگشایی دانشگاه و کاهش دغدغه‌های دانشجویانی که در حال انجام پروژه‌های خود در دانشگاه هستند و امکان اسکان آنان در خوابگاه‌ها، درخواست باز شدن درب صنایع و برخی دیگر از درب‌های دانشگاه برای امکان ایجاد تسهیل در تردد، بخشی از سئوالات و پیشنهادات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این نشست بود.

نحوه برگزاری و دشواری قبولی در آزمون زبان دانشجویان دکتری، تجدید‌‌نظر در قوانین محدود کننده و تصمیماتی که باعث مانع‌تراشی و ناامیدی دانشجویان می‌شود، مدیریت تخصیص تعداد دانشجویان دکتری به هر یک از استادان راهنما، امکان ایجاد و افزایش ارتباط با صنعت جهت رفع مسائل کشور، درخواست عدم تاکید بیش از حد در انتشار مقاله و جایگزینی آن بر شناسایی و آماده‌سازی استعدادهای دانشجویان برای ورود به دنیای صنعت و رفع مشکلات موجود در کشور، شرح مشکلات خدمت سربازی دانشجویان و تداخل آن با فرآیند ارائه پروژه‌های علمی، مسائل مربوط به واگذاری و نحوه استفاده از پارکینگ دانشگاه و بازگشایی و ساماندهی مجموعه ورزشی دانشگاه، از دیگر موضوعات مطروحه در جلسه بود.

در ادامه با توجه به محدودیت زمان مسئولان دانشگاه تلاش کردند به اعم سئوالات مطرح شده توسط دانشجویان پاسخ دهند.

دکتر وثوقی مدیر تحصیلات تکمیلی از اجرای تمهیداتی در خصوص تسهیل‌سازی برگزاری آزمون زبان دانشجویان خبر داد.

وی افزود: همواره سعی کردیم فرآیند تحصیلات تکمیلی ما به دلیل عدم کسب نمره زبان توسط دانشجویان متوقف نشود. میانگین نمره قبولی را پایین آوردیم به‌‌طوری که در آزمون قبل 210 شرکت کننده داشتیم که حدود 50 درصد از دانشجویان نمره قبولی را کسب کردند و این موضوع معقول به‌ نظر می‌رسد.

تسلط به زبان یک اصل است اگر بخواهیم پیشرو باشیم باید به زبان تسلط داشته باشیم از دانشجویان دکتری انتظار می‌رود بعد از فارغ التحصیلی به‌عنوان استاد دانشگاه یا پژوهشگر برتر در سطح بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشند و این بدون تسلط به زبان امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه در خصوص درخواست‌های دانشجویان در رابطه با افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها گفت: ما در زمان پیک کرونا محدودیت بیشتری در تخصیص دانشجو در اتاق‌ها داشتیم و این منجر شد تا ما بتوانیم تنها به دانشجویانی اتاق تخصیص دهیم که پایان نامه‌های تجربی و آزمایشگاهی دارند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی علی‌رغم تزریق واکسن، ریسک بالایی به دانشجویان تحمیل می‌شود، براساس پروتکل‌های ابلاغی سقف ظرفیت خوابگاه‌ها به 50 درصد رسیده است. البته در حال حاضر نیز با توجه به ریسک موجود، براساس آخرین جلسه کمیته دانشگاه در خصوص بازگشایی، دانشجویان ورودی در اولویت نیستند.

امیدواریم با پیگیری‌ها و تلاش‌های دکتر جلیلی و دکتر ابوالحسنی در جهت توسعه و افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها در آینده بتوانیم چنین امکانی را فراهم کنیم.

ما جای خالی دانشجویان را در دانشگاه احساس می‌کنیم و امیدواریم دانشگاه به فضای زنده و پویای قبل از دوران کرونا برگردد.

در ادامه دکتر هرمزی‌نژاد مدیر امور پژوهشی از برگزاری جلسه برخی از معاونان درآینده‌ نزدیک به منظور تجدید نظر در قوانین سربازی و ارائه پروژه دانشجویان خبر داد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه گفت: ما در گذشته بدون هیچ مشکلی و با کسب رضایت استاد راهنما این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کردیم تا هم‌زمان با سربازی روی پروژه خود نیز کار کنند، اما متاسفانه با حجم بالایی از نارضایتی استادان به دلیل تاخیر در ارائه پروژه مواجه شدیم. با این حال به زودی جلسه‌ای در این رابطه برگزار می‌شود در این جلسه سعی ما بر این است تا بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان بتوانند سربازی خود را در محیط علمی همراه با شرایط و ضوابطی که رضایت استادان نیز جلب شود انجام دهند.

وی در پاسخ به سئوالات دانشجویان در خصوص محدودیت انتشار مقاله و توسعه ارتباط با صنعت گفت: انتشار مقاله هیچ منافاتی با ارتباط تنگاتنگ دانشجویان با صنعت ندارد، غالبا افرادی که در ارتباط با صنعت سرآمد هستند در مقاله نویسی نیز سرآمدند و این دو مقوله هیچ منافاتی با هم ندارند. در دانشگاه صنعتی شریف نیز افرادی حضور دارند که هم در ارتباط با صنعت و هم در تولید مقالات سرآمد هستند.

وی افزود: علی‌رغم این تصورِ دانشجویان که دانشگاه متمرکز در امر انتشار مقاله است و ارتباط ضعیفی با صنعت دارد، تاکید دارم که دانشگاه صنعتی شریف بیشترین قرارداد ارتباط با صنعت را داشته و توانسته است بسیاری از مشکلات صنعتی موجود در کشور را حل کند و در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و سرآمد است.

سپس دکتر ابوالحسنی معاون دانشجویی اظهار داشت: من معتقدم باید دانشگاه طبق یک قانون و قرارداد عمل کند یا به صورت کامل بازگشایی شود یا اینکه فعلا غیرحضوری به فعالیت خود ادامه دهد، البته بازگشایی جزو اولويت دانشگاه است. 

وی در خصوص درخواست افزایش تعداد ژتون‌های غذا برای دانشجویان گفت: وجود پروتکل‌های بهداشتی و قوانین اجرایی مربوط به آن موجب بالا رفتن هزینه‌ها شده است، با افزایش هزینه‌ها و کمبود بودجه متاسفانه در حال حاضر قادر به بالا بردن تعداد غذا نخواهیم بود.

معاون دانشجویی دانشگاه در خصوص اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها توضیح داد: بازگشایی خوابگاه‌ها باعث خوشحالی و خرسندی ما نیز هست ولی با توجه به پروتکل‌های موجود که شامل تقلیل تعداد دانشجویان در هر اتاق خوابگاه نیز است، در حال حاضر امکان رفع محدودیت وجود ندارد. با این وجود ما تلاش می‌کنیم و در نظر داریم اسکان دانشجویان را از 600  نفر به 850  نفر افزایش دهیم.

دکتر ابوالحسنی در ادامه افزود: در هفته آتی جلسه‌ای با حضور معاونان دانشگاه و مسئولان وزارت علوم برگزار می‌شود، در این جلسه برای کاهش و رفع محدودیت‌های موجود، درخواست به‌روزرسانی پروتکل‌های بهداشتی را عنوان و این موضوع را بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نحوه بازگشایی مجموعه ورزشی دانشگاه گفت: سالن جباری در هفته آینده، و استخر دانشگاه بعد از رفع مشکلات تاسیساتی موجود که در حال برطرف کردن آن هستیم به زودی بازگشایی می‌شود.

دکتر جلیلی در ادامه جلسه و پس از شنیدن دغدغه‌ها و سئوالات دانشجویان و پاسخ مسئولان دانشگاه اظهار داشت: در صورت نبودن پیک جدیدی از کرونا به احتمال زیاد دانشگاه با شروع ترم جدید فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز می‌کند.

وی تاکید کرد: شرایط بازگشایی دانشگاه همانند دوران قبل از شیوع کرونا نخواهد بود و در کنار کلاس‌های حضوری بعضی کلاس‌ها همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

سرپرست دانشگاه در خصوص یارانه غذای دانشگاه گفت: تلاش می‌کنیم وزارت علوم محدودیت قانونی را بردارد تا مجبور نباشیم غذای دانشگاه را با 90 درصد یارانه توزیع کنیم. در این صورت یارانه غذا در طول دو ترم حدود 100 میلیارد برآورد می‌شود که این خود یک سوم بودجه دانشگاه را شامل می‌شود.

دکتر جلیلی در ادامه از پیگیری برای بازگشایی درب‌های غربی دانشگاه برای تسهیل در تردد دانشجویان خبر داد.

وی در پاسخ به دانشجویانی که از تمرکز دانشگاه بر انتشار مقاله گلایه داشتند گفت: دانشجوی دکترای دانشگاه ماشین چاپ مقاله نیست، باید بتواند دستاوردی ارائه دهد که منجر به حل مسائل و پیشرفت علمی کشور شود، این دو در راستای هم‌اند ما باید یک معیار برای ارزیابی داشته باشیم اگر یک مولفه، معیار و استاندار مناسب از جانب شما پیشنهاد شود از آن استقبال می‌کنیم.

سرپرست دانشگاه  اظهار داشت: کلیه سئوالات و مشکلات مطرح شده توسط دانشجویان را پیگیری و در جهت رفع آن تلاش خواهیم کرد.

دکتر جلیلی در ادامه سخنان خود خطاب به دانشجویان گفت: فلسفه این جلسه شنیدن است، ما پدران شما هستیم، عاشق خوب زندگی کردن شما هستیم، من تمام تلاش و حمایت خود را در جهت ایجاد رضایت و ساماندهی به وضعیت شما دانشجویان عزیز خواهم کرد.

وی در پایان سخنان خود ضمن آرزوی موفقیت و زندگی شاد برای دانشجویان از استمرار این جلسات در آینده خبر داد.

شایان ذکر است؛ دانشگاه پیش از این لینکی را به عنوان پیوند حضور به دانشجویان معرفی کرده بود تا دانشجویان بتوانند سوالات خود را ثبت کنند. در طول این برنامه ترتیب اولویت‌بندی پاسخ‌دهی به سوالات بر این اساس بود که ابتدا سوالات ثبت شده عنوان شد، سپس داوطلبان سوالات خود را مطرح کردند، در پایان و فرصت باقیمانده نیز مسئولان دانشگاه به سایر سوالات مطرح شده توسط دانشجویانی که در جلسه حضور داشتند پاسخ دادند.

گفتنی است این جلسه به صورت مجازی و با حضور حدود 160 دانشجوی تحصیلات تکمیلی برگزار شد.