دکتر غلامی: روابط عمومی، روشنگر وجود و اثرگذاری سازمان در جامعه/ لزوم انتشار گسترده و به موقع اخبار
به گزارش روابط عمومی و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی مدیران روابط عمومی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری، پس از تبریک روز ارتباطات با بیان اینکه «امروز روابط عمومی، وجود و اثرگذاری یک سازمان را در جامعه اعلام میکند»؛ بر لزوم انتشار گسترده و به موقع اخبار دستاوردهای علمی و فناوری توسط روابط عمومی دانشگاهها تاکید کرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: با توجه به توسعه فناوریهای اطلاعرسانی در اشکال مختلف، همگان در معرض اطلاعات گوناگون قرار میگیرند که در این راستا، وظیفه روابط عمومیها به خصوص در این روزهای حساس شیوع کرونا، شفافسازی و اطلاعرسانی صحیح و به موقع است تا از انتشار اخبار نادرست، شایعات و اخبار برنامهریزی شده جلوگیری شود.
وی وظیفه اصلی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز پژوهشی را علاوه بر انتشار اخبار عمومی دانشگاهی، رصد و جمعآوری دستاوردهای علمی و پژوهشی و فعالیتهای بی شمار اساتید و دانشمندان در دانشگاهها و انتشار مناسب این اخبار با استفاده از روشهای مختلف اطلاعرسانی خواند و افزود: دانشگاهها در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام دادهاند و در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در رسانهها و صدا و سیما منتشر شده است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهها در سالهای اخیر فعالیتهای بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه کشور انجام دادهاند، اظهار داشت: در چند ماه اخیر هم در بحث بیماری کرونا، اخبار مناسبی از حضور و ورود مراکز آموزش عالی و پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان در این حوزه در رسانهها و صدا و سیما منتشر شده است. البته دانشگاهها نباید فقط به اخبار رسانهها اکتفا کنند، بلکه باید حتماً دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ثبت و ضبط و منتشر کنند تا به صورت سابقه در فایلها محفوظ بماند تا در اختیار نسلهای بعدی خانواده دانشگاهی قرار گیرد.
دکتر غلامی با تشکر از برگزاری کارگاههای آموزشی روابط عمومی در دانشگاههای کشور گفت: این کارگاهها برای مدیران و کارکنان روابط عمومی دانشگاههای کشور و در مناطق دهگانه باید به صورت مستمر برگزار شود، هر نیرویی که وارد روابط عمومی میشود، در کنار اشتیاق و علاقه برای فعالیت در این اداره، حتماً باید آموزش ببیند.
وی با اشاره به گسترش ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاههای کشور گفت: دانشگاهها باید به روابط عمومیهایشان توجه خاص داشته باشند و از ظرفیتهای مختلف آن که موجود هستند و یا میتوان ایجاد کرد، استفاده بهینه کنند. به عنوان مثال اگر زمانی لازم باشد که برای جلب داوطلب بیشتر برای ورود به دانشگاه اقدامی صورت گیرد، روابط عمومیها هستند که میتوانند در سایت دانشگاه و انتشار گزارشهای اطلاعرسانی در سایر منابع خبری به صورت هدفمند در جلب دانشجویان فعالیت کنند
دکتر غلامی در ادامه گفت: روابط عمومیها به صورت جزیرهای عمل نکنند و بهتر است روابط عمومی دانشگاههای هر منطقه و هر استان عملکردی هماهنگ و همافزا داشته باشند.
همچنین بهتر است گزارشهای دستاوردهای علمی دانشگاهها به فواصل زمانی معین به مسئولان استانی ارسال شود تا آنها هم در جریان پیشرفتهای علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه خود قرار گیرند.
در ادامه این نشست مجازی دکتر نظر پور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری لزوم توجه به نقش و جایگاه حوزه روابط عمومی در دانشگاهها و هزینه کردن در روابط عمومی را سرمایه گذاری دانست و افزود: تعریف جایگاه روابط عمومی در یک مجموعه تنها با توجه به چارت سازمانی تکمیل نمیشود بلکه باید نقش و جایگاه روابط عمومی ها در هر دستگاهی کاملا تعریف و مورد عنایت قرار گیرد.