سومـیـن کـنـفرانــس حکمرانـی و سیاست‌گذاری عمومی به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی با حضور دکتر رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و جمعی از اندیشمندان و صاحب‌نظران در حوزه سیاست‌گذاری برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی؛ آیین اختتامیه کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی، امروز پنجشنبه 26 دی ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین الملی صدا و سیما برگزار گردید.

بنابراین گزارش؛ در ابتدای مراسم دکتر مروی دبیر همایش به ارائه گزارشی از کنفرانس پرداخت و گفت: امسال چند نشریه علمی و پژوهشی با کنفرانس همکاری می کنند که مقالات پذیرفته شده را منتشر خواهند کرد، همین موضوع سبب شد تا کیفیت مقالات افزایش یابد.
دکترعلی مروی اظهار داشت: اصلی ترین تفاوت کنفرانس امسال با سال گذشته در این است که نهادهای سیاستی و سیاست پژوهی همکاری موثری در برگزاری این رویداد داشتند.
وی افزود: کمیسیون های مختلف دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار تمایل کردند که محتوای این کنفرانس را مورد استفاده قرار دهند، همچنین بازیگران بخش خصوصی که اتاق بازرگانی به عنوان نماینده اصلی آنهاست، از بهره گیری از محتوای نشست ها استقبال کردند.
به گفته دبیر سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی، در این دوره بحث اعطای یک جایزه با عنوان آثار برتر اندیشکده ای مطرح شده که گام اول است و کار جدی شبکه سازی برای نهادهای دانش پژوهان و اندیشکده ها در کشور محسوب می‌شود. البته در این راه برای جلوگیری از تعارض منافع، ما هیچ اثری را برای شرکت در مسابقه ارسال نکردیم.
دکتر مروی با اشاره به اینکه در این دوره از کنفرانس فراخوان ویدیوهای سیاستی داده شده است عنوان کرد: جوایز این مسابقه هم امروز به برگزیدگان اعطا می شود. علت برگزاری این مسابقه تغییر و تحولات گسترده در شبکه های اجتماعی و افزایش بهره گیری از زبان چند رسانه‌ای در جامعه برای ترویج محتواهای سیاستی بود.
وی به استقبال نهادهای مختلف از محتوای این کنفرانس اشاره کرد و افزود: گمان چنین استقبالی از سومین دوره کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی که از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، نمی رفت. امسال تامین نیاز مالی و محتوایی کنفرانس با توجه به جنس بحث های سیاستی مانند بحث های تجاری که متقاضی آن دولت است، دشوار بود.
دکتر مروی در پایان از نهادهای حمایت کننده این کنفرانس مانند اتاق بازرگانی تهران، وزارت رفاه، معاونت علمی ریاست جمهوری، کارگزاری بورس و بیمه ایران، شرکت بورس و اوراق بهادار و بنیاد علوی و حمایت ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام و صدا و سیما تشکر کرد.

در ادامه مراسم دکتر رضایی با تسلیت ایام فاطمیه و جان باختن هموطنان در سانحه هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: از اعضای اندیشکده ی مشترک دانشگاه شریف و مجمع تشخیص مصلحت نظام و برگزارکنندگان این کنفرانس تشکر می کنم. بدون شک مساله حکمرانی یکی از مسائل کلیدی جامعه و حکومت ما است که با بسیاری از چالش های کشور ارتباط دارد.
وی گفت: اسلام بیش از سایر ادیان به موضوع حکمرانی پرداخته است و جمهوری اسلامی از دل این اشارات وحیانی و قرآنی بیرون آمده و تاسیس شده است. موضوع پیوند دین و مردم در آیات قرآن روشن است. از جمله در آیه ای که مشخص می کند یکی از ویژگی های حاکمان و رهبران، رسیدگی و ارتباط با مردم است. در هر جامعه ای گروه‌هایی هستند که چه دولت باشد و چه نباشد آن گروه‌ها به وجود می‌آید. مانند نخبگان و صاحبان اندیشه و صاحبان حرفه و کارکنان بخش‌های نظامی و کارکنان دولت و مستضعفان.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیشرفت و تعالی جامعه به تحرک بخشی و تعامل و رقابت این گروه ها وابسته است. گروه های اصلی اگر بخواهند سکاندار و پیشران جامعه باشند و برای دستیابی به اهداف، باید حکمرانی را صالح را پیگیری کنند وگر نه حکمرانی ناصالح به جای پیشرفت و تعالی، اوضاع جامعه را بدتر می کند.
دکتر رضایی با اشاره به انواع حکمرانی در جهان گفت: چند نوع حکمرانی در جامعه بشری خود را نشان داده است. یکی لیبرال دموکراسی، دیگری سوسیال دموکراسی و همچنین دموکراسی مشورتی بر پایه آزادی و عدالت و حقوق بشر است. نوع دیگر حکمرانی، مردم سالاری دینی است که در ایران بر پایه آزادی و عدالت و فطرت شکل گرفته است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش برخی متفکران غربی برای ارائه الگویی نجات بخش گفت: هابرماس در پی ارائه الگویی بود که از نواقص لیبرال دموکراسی نجات پیدا کنند برای همین بر موضوع عدالت در کنار آزادی های فردی تاکید شد.
وی با اشاره به اینکه امروز در آمریکا دموکراسی در برابر لیبرالیسم قرار گرفته گفت: آقای ترامپ بسیاری از ارزش های لیبرالیسم را هم زیر پا گذاشته است و خودش را نماینده دموکراسی می داند. زنجیره ارتباط لیبرال دموکراسی در حال از هم پاشیدن است و در فرانسه می بینیم که دموکراسی مشورتی نمی تواند یکپارچگی جامعه را حفظ کند.
دکتر رضایی با تاکید بر اینکه ما فکر می کنیم که عقل فطری می تواند بهترین مبنای حکمرانی باشد، گفت: اگر دین و مردم هر دو در اداره جامعه نقش ایفا کنند و تعامل داشته باشند می توانند پایه حکمرانی را تشکیل دهند. ما به دو حوزه ی تعاملی نیازمند هستیم. حوزه ی اول حوزه فرهنگی و حقوقی است که نهادها را بر اساس دین تشکیل می دهد و حوزه ی دوم که حوزه تعامل جمعی است و روی تصمیمات و فعالیت ها تاثیر می گذارد. دولت باید در این دو حوزه حضور داشته باشد و دخالت کند. شکل سیاسی این حکمرانی، مردم سالاری دینی است.
وی با اشاره به مفهوم ولایت گفت: با تفسیر رهبر انقلاب، ولایت به معنای پیوستگی و با هم بودن است. یکی از معانی ولایت، محبت است و آن هم به این دلیل که موجب پیوستگی می شود. اما ولایت معنای حکومت را با یک تفسیر جدید از حکومت ارائه می کند. حکومت بایستی در شان انسان و در تراز انسانیت باشد. در این الگو و با تفسیر رهبر انقلاب، همه چیز در نظام ولایی، مردم هستند. مردم هستند شخصیت، خواست و مصالح آنها در نظام اسلام آمده است. حقیقت ولایت الهی در ارتباط با مردم است.
دکتر رضایی با اشاره به انواع پیوستگی در نظام ولایی و حکمرانی صالح گفت: این حکمرانی از دو بعد «رهبری اسلامی جهادی» و «مدیریت اسلامی جهادی» برخوردار است که در امتداد هم ولایت را شکل می دهند. هر چه در ارتباط این دو بخش اشکالاتی وجود داشته باشد، اشکالات به کل جامعه منتقل می شود.
وی ادامه داد: مدیریت جهادی در امتداد رهبری جهادی، باید بتواند در سطح قوای سه گانه، وزرا و استانداران، جریان پیدا کند و در هر سطحی ما رهبری و مدیریت را در ارتباط دین و مردم دنبال کنیم. مدیریت جهادی سابقه ای در صدر اسلام دارد و بازتولیدش در اول انقلاب در ایران شکل گرفت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی های مدیریت جهادی گفت:خلاقیت و نوآوری از ویژگی های مدیریت جهادی است و هیچ مدیر جهادی پشت موانع توقف نمی کند. مساله دوم مردمی بودن این نوع از مدیریت است که از دل مردم به وجود می آید و در درون مردم ادامه پیدا می کند. مساله سوم فرایندی عمل کردن مدیر جهادی است. مدیر جهادی همیشه به صورت شهودی با مسائل برخورد می کند. حتی در زندگی عادی هم از این مدیریت می توانیم برای مدیریت رویدادها استفاده کنیم.
وی افزود: در امنیت و دفاع ، امتداد رهبری و مدیریت را شاهد هستیم اما در اقتصاد و فرهنگ این امتداد را نمی بینیم. علامتش این است که با وجود سیاست گذاری در اکثر مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور، این سیاست ها کمتر از 20-30 درصد اجرایی شده اند.
دکتر رضایی با اشاره به اهمیت یکپارچگی مدیریتی گفت: مشکل یکپارچگی و انضباط راهبردی را در فرهنگ و اقتصاد شاهد نیستیم.در پدیده ی رسانه و فضای مجازی که من به آن پدیده «دنیای موازی با دنیای واقعی» می نامیم هم این مشکل محسوس است. حکمرانی فقط نمی تواند در دنیای واقعی باشد و در دنیای موازی صورت نگیرد. ما به یک حکمرانی جدیدی نیاز داریم که به صورت ترکیبی عمل کند. زندگی و حکمرانی همزمان در این دو دنیا صورت بگیرد. ما با رویدادی فراتر از فضای مجازی روبرو هستیم. در حادثه شهادت حاج قاسم که در دنیای واقعی صورت گرفت . دنیای مجازی را منفعل کرد. حتی ضد انقلاب را ساکت کرد. اما برنامه ریزی نکرده بودیم که در دنیای مجازی چه کنیم. خود به خود دنیای مجازی متاثر از دنیای واقعی قرار گرفت. در جریان حادثه هواپیما برعکس شد، ابتدا دنیای مجازی، تصویر و روایتی را شکل داد و بعد این روایت به دنیای واقعی آمد و دنیای واقعی را تحت تاثیر قرار داد. رسانه بخشی از دنیای واقعی است. این پدیده فراتر از رسانه است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نحوه حکمرانی و سیاستگذاری در دو دنیای واقعی و مجازی موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. گذر به آینده فقط آماده کردن نسل های آینده نیست.

در ادامه دکتر محمد شریعتمداری به ارائه سخنرانی پرداخت و گفت: تا زمانی که به موضوع فقر در ایران به عنوان یک موضوع لوکس نگاه کنیم و با فقرا عکس بگیریم به نتیجه نخواهیم رسید. باید با فقر به صورت علمی برخورد کرد. من با صاحبنظران حوزه فقر که صحبت می‌کردم متفق القول می‌گفتند که گفتمان جامع فقرزدایی در ایران نداریم.
وی افزود: زمانی که آیت الله هاشمی در سالهای جنگ تحمیلی به ایراد خطبه نماز جمعه می‌پرداخت همواره به موضوع فقر اشاره می‌کرد اما پس از جنگ و در آغاز دوره سازندگی این موضوع کمرنگ شد. در آن زمان برخی می‌گفتند نیازی به برخورد مستقل با فقر نیست و رشد اقتصادی خود به خود فقر را از بین می‌برد اما برخی می‌گفتند در هنگام رشد اقتصادی و توسعه باید به عدالت اجتماعی توجه داشت و باید تعارض میان عدالت و رشد اقتصادی را از بین ببریم تا فقرا قربانی جاه طلبی سیاست گذاران نشوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از روش‌هایی که می‌تواند میان توده مردم ایجاد همبستگی کند، موضوع شفافیت اقتصادی و اطلاعاتی است که می‌تواند مبارزه با فساد را محقق کند تا مردم مطمئن شوند که دولت در راه کاهش فقر در راه آنها قدم بر می‌دارد در غیر این صورت زیر میز توسعه خواهند زد.
دکتر شریعتمداری با بیان اینکه تنها ۴۰ درصد مردم ایران وام بانکی گرفته اند و ۶۰ درصد مردم تاکنون هیچ بهره‌ای از وام‌های بانکی نبرده اند، گفت: از ۲۵ میلیون خانوار تنها ۱۰۰ هزار خانوار ایرانی تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیون تومان گرفته اند.
وی دامنه فقر کشور را در استان‌های شرقی و دامنه زاگرس دانست و اظهار داشت: گستره بیکاری به این دو منطقه از دیرباز اختصاص داشته و تنها در این ۵ سال اخیر است که نرخ رشد اشتغال در استان‌های دامنه زاگرس و شرقی کشور رشد مثبت داشته است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به موضوع ایجاد ارزش افزوده در محصولات معدنی به جای خام فروشی اشاره کرد و گفت: اگر به جای آنکه هر تن سنگ آهن را ۲۴ دلار بفروشیم به تولید شمش فولاد روی بیاوریم که ۴۰۰ دلار ارزش دارد یا هر تن صادرات لوازم خانگی ۴ هزار دلار سوددهی در پی دارد و یا اینکه به جای فروش گاز طبیعی که هر یک تن آن تنها ۱۰ دلار است، به تولید پتروشیمی ای که هر تن ۱۷ برابر ارزش افزوده در پی خواهد داشت، می‌توانیم بخش مهمی از مشکل بیکاری را مرتفع کنیم.
دکتر شریعتمداری با بیان اینکه باید از ثروتمندان مالیات بگیریم و منابع آن را میان فقرا بازتوزیع کنیم، تأکید کرد: در گذشته تلاشی برای تقویت پایه‌های مالیاتی نمی‌شد اما اخیراً دولت تلاش‌هایی در این زمینه کرده است که منابع حاصل از آن را بازتوزیع خواهد کرد.
وی به طرح یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع این طرح را ساماندهی کردیم و توانستیم ۲۵۰ هزار خانوار را از یارانه ۴۵ هزار تومانی حذف کنیم که ۸۰ هزار فقره اعتراض به دست ما رسید و پس از بررسی تنها ۱۰ درصد توانستند ادعای خود را ثابت کنند که نشان داد آزمون وسع ما از سایر کشورها، کارآمد تر است.
وی در مورد طرح معیشتی اظهار داشت: با اجرای آزمون وسع که ۲۵ آیتم برای بررسی وضعیت اقتصادی خانوارها در نظر گرفته بودیم این طرح اجرا شد و به ۶۰ میلیون نفر پرداخت طرح معیشتی صورت گرفت. در حال حاضر استان تهران کمترین میزان دریافتی و دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان توزیع طرح معیشتی را داشتند که نشان داد اجرای آن عادلانه بوده است.
به گفته این مقام مسئول در شهر تهران از هر ۱۰ نفر ۳.۷ نفر و در استان تهران ۵.۷ نفر از مزایای طرح معیشتی برخوردار شدند این در حالی است که در سیستان و بلوچستان ۹ نفر از ۱۰ نفر و در کهکیلویه و بویراحمد ۷ نفر از ۱۰ نفر طرح معیشتی دریافت کردند.
در پایان مراسم،  با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ویدیوهای منتخب سیاسی، آثار برتر دانشجویی در حوزه‌ی فقر و اساتید راهنمای پایان‌نامه‌های برتر در مطالعات فقر و برگزیدگان نهایی جشنواره با اهدای لوح یادبود تقدیر بعمل آمد.
گفتنی است؛ این کنفرانس دو روزه با 47 نشست تخصصی- سیاستی با محوریت «حکمرانی، سیاست گذاری، تقنین و تنظیم گیری در سطح کلان»، «رسانه، شبکه‌های اجتماعی و انقلاب دیجیتال»، «نظام سلامت و صنعت دارو»، «آب، محیط زیست و توسعه صنعتی»، «انرژی و توسعه پایدار»، «جامعه، فرهنگ و آموزش»، «اقتصاد ایران»، «سیاست خارجی، روابط بین الملل و مهاجرت»، «سیاست گذاری اجتماعی و سیاست رفاهی» ، «فقرپژوهی» و 4 نشست ارائه مقاله، عصر امروز به کار خود پایان داد.

 

 

 

Copyright © 2012 Apycom jQuery Menus