موفقیت‌های پیاپی دانشجویان هوافضا در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا

این بار تیم شدکس متشکل از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده‌ی مهندسی هوافضا موفق به کسب مقام اول مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا در بخش طراحی هواپیما (رده‌ی graduate) شدند. همچنین مينا فتحي از دانشجویان دانشکده‌ی مهندسی هوافضا که به صورت انفرادي در این مسابقات شركت كرده بود، موفق به کسب مقام اول در بخش مسابقات Undergraduate Individual Aircraft Design شد.

به گزارش روابط عمومی؛ تیم ShadX از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از 9 ماه تلاش موفق به کسب مقام اول در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) در بخش طراحی هواپیما در ردۀ graduate شد.
گفتنی است که نه تنها امسال سومین سالی است که در مسابقات طراحی هواپیما تیمی از دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب مقام شده؛ بلکه نخستین باری است که دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف توانستند رتبه های نخست سه بخشاز این مسابقات را به خود اختصاص دهند.
تیم ShadX به سرپرستی دکتر محمد باقر ملائک موفق شدند طرح خود را به نام اسپریچو (در گویش کرمانی به معنی پرستو) در قالب گزارش آماده و در سایت مسابقات ثبت کرده و در نهایت موفق به کسب مقام اول در این مسابقات شدند.
اعضای تیم ShadX از دانشجویان کارشناسی و ارشد مهندسی هوافضا بوده‌اند که عبارتند از: محمدحسن ثابتی، محمدمهدی محمدی، علیرضا اکبری، حسین اکبری، محدثه قاسمی، زهرا ساعدی، محمد علیزاده، یاسمین کرمیان و محمدرضا نجفی و فرید رسولی (سرگروه تیم) و سیدرضا فتاحی معصوم (advisor)

هدف اعضای تیم از شرکت در این مسابقات محک زدن اطلاعات و آموخته‌های خود در سطح بین المللی و مواجهه با چالش‌های بروز طراحی هواپیما در دنیا بوده است. این تیم کار خود را در شهریور سال 97 آغاز کرده و با وجود مشکلاتی از جمله محدود بودن اتاق و فضا برای جلسات و فعالیت ها و کمبود امکاناتِ شرکت در مسابقه، با اشتیاق و جدیت کار خود را ادامه داد و سرانجام موفق به ارسال پروپوزال خود در 20 اردیبهشت سال 98 شد.
موضوع مسابقات طراحی هواپیمای 2018-2019 AIAA ، طراحی یک پرنده 4 نفره (بدون خلبان) و تمام الکتریکی با قابلیت بلند شدن و نشستن عمودی بوده (E-VTOL) که از طرح‌ها و چالش‌های بروز دنیاست و تنها محدود شرکت‌های بزرگی در دنیا از جمله بوئینگ و ایرباس تاکنون موفق به ساخت طرح اولیه این هواپیما شده‌اند.


خلاصه ای از طرح:
در بخش اول تیم شدکس به امکان سنجی طرح های اولیه این پرنده و بررسی نحوه عملیات آن بر روی شهرها پرداخت و با استفاده از داده‌های در دسترس به الگوریتمی برای قرار دادن ایستگاه‌های مربوطه در سطح شهر رسید.
با بررسی حالت‌های مختلف برای پرنده عمود پرواز در نهایت تیم ShadX طرح برنده خود را انتخاب کرد. در این طرح هواپیما شامل 8 موتور به قطر 34 اینچ بوده که پس از بلند شدن عمودی 4 تا از موتورهای نوک بال چرخیده و در حالت عمودی قرار خواهد گرفت و پرنده پرواز عادی خود را انجام خواهد داد. سپس در هنگام نشستن مجدد این 4 موتور چرخیده و در حالت افقی در می آید و پرنده به کمک 8 موتور خود خواهد نشست.
طراحی داخلی این پرنده به صورتی انجام شد که در 5 سال اولیه عملیاتی آن، اسپریچو یک خلبان و سه مسافر خواهد داشت و در این مدت سیستم Autonomous در فاز یادگیری خود خواهد بود و پس از آن خلبان حذف شده و پرنده به شکل 4 نفره بدون خلبان پرواز خوهد کرد.
 

وزن برخاست اسپریچو 1950 کیلوگرم، طول آن 7.6 متر و ارتفاع آن 3.6 متر میباشد. این پرنده برای پرواز در ارتفاع های 1500و 2500 و 3500 تا حداکثر برد 100 مایل بر روی شهرها طراحی شده است. درب‌های به سمت بالا باز شده تا سوار و پیاده شدن مسافر نیز به سهولت انجام گیرد.


مینا فتحی نیز که به صورت انفرادي در این مسابقات شركت كرده بود، با راهنمایی‌های دکتر ملائک عضو هیئت علمی دانشکده‌ی مهندسی هوافضا موفق به کسب مقام اول در بخش مسابقات Undergraduate Individual Aircraft Design شد.

 گفتنی است؛ پیش از این تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف با راهنمایی‌های دکتر کاوه قربانیان عضو هیئت علمی این دانشکده، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال 2019 (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از 15 تیم شرکت کننده در تیرماه 1398، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در 30 مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد. تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد.

 

Copyright © 2012 Apycom jQuery Menus